ClustrMaps

The roadrunner is back as never before! See also: My homepage or my very obsolete site
If by any means entries in my blog are considered to be harmful or damaging, please let me know (add comment) or just mail me. In this (unhopely) case I will remove or change the contents.

Wednesday, October 03, 2007


Zie http://www.lammetak.net/

Telefonische helpdesks en doorkiessystemen
wie kent het fenomeen niet?
De User Interface (UI) is gezien het medium telefoon wel heel beroerd te noemen.
Middels het intoetsen van cijfertjes van een gesproken menu, moet je je door een gelevelde menu-structuur heen ploegen.
Om vervolgens, hoe kan het ook anders, toch in de wacht gezet te worden.
En minstens elke minuut te horen dat men ook een web-site heeft, of mailen kan ook,
of een voice-bericht kan ook.

En dan die pauze-muzac.
Zie bijvoorbeeld http://www.dedacom.nl

de Volkskrant van 19-08-2003 Pagina 14 Kunst Colum

Treitertrends in telefoonmuziek

Guido van Oorschot
Muziek aan het werk
Wel of geen wachtmuziek: dat is de kwestie voor wie z'n klanten, letterlijk, aan het lijntje wil houden. Wat irriteert het minst: de stilte van het graf of herfstmuziek met een vleugje wind?
Bij de helpdeskmedewerkers van Scarlet Telecom heeft nog nooit iemand geklaagd over het wachtmuziekje. Of toch, één keer. Dat was toen ze die cd van Ennya draaiden.
Begon een klant over begrafenismuziek.
Verder alleen maar positieve reacties, zegt Marion Gelderloos, Scarlets directeur Operationele Zaken.

Bij Scarlet boffen ze. Niet-representatief veldonderzoek leert òns namelijk dat menigeen zich stoort aan de wachtmuziekjes die her en der worden gebruikt.
'Duffe Sky Radio-muziek.'
'Het klinkt altijd bescheten.'
'En wat denk je dat het kost?'
Irritatie vormt een geduchte factor in de wachtstand. Hoe zouden ze daar bij pakweg Planet Internet mee omgaan?

Wie na elf minuten en negen seconden doordringt tot een receptioniste, heeft inmiddels zeven keer het verzoek gekregen 'alstublieft' nog even geduld te hebben en uiteraard kunt u uw vraag ook mailen. Tussendoor heerst de stilte van het graf.
Natuurlijk irriteert dat, weet de mediavoorlichter van Planets moederbedrijf KPN. Maar met een muziekje zou de ergernis alleen maar toenemen. De Planetdirectie vindt: geef mensen informatie waar ze wat aan hebben. Per half september schakelt het bedrijf daarom over op het systeem van de 'geprognosticeerde gemiddelde wachttijd'.
Weet de klant bij benadering hoe lang het eventueel nog zou kunnen duren.

Er worden véél te veel vervelende wachtmuziekjes gebruikt, zucht Rob Koster van Rob Koster Multimedia. Jammer hoor, want een klant krijgt dan aanzienlijk eerder het gevoel dat hij aan het lijntje wordt gehouden.
Koster levert wachtmuziek. Al schuilt volgens hem de échte business in de voice-over. Zo'n gesproken tekst kan een helder wachtexcuus bieden, of nuttige bedrijfsinformatie.
De wachtmuziekjes vervaardigt Koster zelf. Hij koopt samples in - brokjes geluid of muziek - en smeedt die aaneen tot een geschikte compositie. Belangrijk voordeel: geen gedoe met auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, want die rechten liggen bij de klant. En als die ook nog een schrijvertje aanschaft voor een smart media-kaart, verstuurt Koster zó een nieuwe voice-over per e-mail.

Bij Dedacom in Amsterdam maken ze juist niks zelf. Daar leveren ze wachtmuziekjes uit een voorraad van rond de 6500 titels, verdeeld over genres als Classic Rock, Cool Grooves of Caring and Sharing.
In de wereld van de wacht is de Top 40 uit den boze. Daarin overheerst de zang al snel, zegt Dedacoms David Osinga. En een stevige bas komt alleen maar krakend uit een telefoonspeakertje. Daarom levert Osinga's bedrijf louter muzikale muziek: wel karakter, maar tegelijkertijd een beetje neutraal.
Osinga adviseert zijn klanten om de wachtmuziek elke vier weken te verversen. Bovendien geeft hij hen daarbij in overweging om ook eens op de seizoenen te letten. Een kerstproductie, een nieuwjaarsboodschap, of herfstmuziek waar je een beetje wind doorheen mixt.
Hoeft helemaal niet somber te klinken.

Dit is aflevering 7 van een wekelijkse serie.
Top 5
1. Candlelight Romance
2. Blues
3. Seventies
4. Smooth jazz
5. Tropicalia

Bron: Dedacom

Hoewel wat te denken van de Cream met Strange Brew?

En wat is het dan toch fijn om dan een echt mens aan de lijn te krijgen.
Als die persoon hopelijk heeft leren luisteren en antwoord geeft op de vraag en niet op de niet gestelde vraag.

Gelukkig heb ik een belvrij abonnement, dus ik kan, in principe, eeuwig (tot je 100 gram weegt) wachten.

Zij het dat mijn linkerhand langzaam leegbloedt.

No comments:

Blog Archive