ClustrMaps

The roadrunner is back as never before! See also: My homepage or my very obsolete site
If by any means entries in my blog are considered to be harmful or damaging, please let me know (add comment) or just mail me. In this (unhopely) case I will remove or change the contents.

Friday, September 21, 2007

ICT, what's in the name?

I See Tea.
Nee, even serieus.
Ik zie duidelijk een C.
En jawel, van Communicatie.
Laat het daar nu vaker op stuklopen.
Vaak niet een teveel aan communicatie (zoals bij de overheden),
maar te weinig of zelfs/ook miscommunicatie (staat niet in dit woordenboek?).


Garbage in, garbage out.
Een autistisch project levert een autistisch product op.
Daarin staat het IT wereldje niet alleen.
Maar door de overdaad aan techneuten, die bekend staan als communicatief niet zo vaardig (nerds), is het risico op autisme in het IT wereldje veel groter.

Vandaar mijn bovenmatige interesse voor communicatie.
Wellicht ook door mijn (voormalig) vakgebied:
elektronische (tele) communicatie systemen.
Die, uiteraard, bedoeld zijn om communicatie te faciliteren en te stimuleren.

Een niet onbelangrijk deelgebied van communicatie is kennisoverdracht (staat niet in dit woordenboek?).
Een waar gevecht tegen de bierkaai, de molens, het gat in de dijk, de stokpaarden en de heilige huisjes.
Even duidelijk stellen: kennisoverdracht is niet iets voor mietjes.
Mietjes houden hun kennis krampachtig bij zich, delen niets, om op die manier zich moeilijk misbaar te maken. Welk een dwanggedachte!
Door dit aangemeten autisme, worden collega's en klanten onthouden van echte, simpele en snelle oplossingen.
Nee, het blijft maar aanmodderen.
Elk probleem is nieuw, zelden is er een déja vu, en de oplossing is maar al te vaak een lapmiddel.

Een gemiste kans.
Een WikiWiki zou kunnen faciliteren in een toegankelijk, ongecensureerd middel om kennis te delen. Maar ja, wie zou dat nu echt willen? Stel je voor, een ander loopt er met mijn eer vandoor!
En dan kunnen er geen dure uren meer gefactureerd worden, om telkens weer lapmiddelen aan te slepen.

Water naar de zee dragen, het wiel opnieuw uitvinden, spelden in de hooiberg zoeken, spijkers op laag water zoeken en kluitjes in het riet sturen, dat is toch een veel verdienstelijker tijdverdrijf.
En dan als een volleerde jongleur, borden op stokken draaiend houden, en de schijn ophouden dat IT een mystiek gebeuren is.
En val niet door de mand, dan blijkt dat er van professionalisme maar weinig sprake is.

Als de man met de krampachtige kennis in zijn pet op vakantie of ziek is, of een burn-out heeft,
dan zijn echt de rapen gaar. Dan is er sprake van een acuut incident als de domgehouden klant weer eens op een ongelukkig geplaatste knop drukt op een moment dat het de software niet zo goed uitkwam.


By the way: tijdens het linken naar Wikipedia gebeurde dit:

Wikipedia has a problem

Sorry! This site is experiencing technical difficulties.

Try waiting a few minutes and reloading.

(Can't contact the database server: All servers busy)

No comments:

Blog Archive